Színes » Tudomány

Visszanöveszthetők az emlősök végtagjai

Kutatóknak egy egyszerű vegyi koktéllal sikerült elérniük egerek izomrostjainál, hogy egy újranövő végtag kezdeti stádiumának sejtjeivé váljanak.

MEGOSZTÓ PDF email

Hasonló cikkek
reggelizorobot

Így készít reggelit egy robot (videó)

Elértünk arra a szintre, hogy egy legóból összerakott...
Nagy István meteorológus fotó: Simó Veronika

Ezért kell begombolni a lájbit idén

Ha globálisan meleg van, miért fázunk mégis?...
fotók: Katona Zoltán

Dósa Zoltán: elkerülhetetlen a hazugság

A baktériumoktól a tudatos lényekig mindenki manipulál...

Bedohazi
szerkesztoÍRTA: UH.RO
2011. április 12., 08:04
0 hozzászólás.

A gőték és szalamandrák mellett így most már emlősök is képesek lehetnek újranöveszteni elvesztett végtagjaikat. Darren R. Williams és Ta Vun Dzsung, a dél-koreai Gvangdzsu Tudományos és Műszaki Intézet kutatói viszonylag egyszerű, szelíd és visszafordítható módszereket dolgoztak ki, hogy elérjék a végtagok újraképződésének kezdeti stádiumait egerek sejteiben. Eredményeik a regeneratív orvoslás és az őssejtbiológia számára egyaránt jelentősek - írták a kutatók az ACS Chemical Biology című tudományos folyóiratban a ScienceDaily tudományos hírportál szerint.

Vélemények szerint a jövőben a koreai kutatók által használt vegyületekkel úgy lehetne gyorsítani a sebgyógyulást, hogy a sérült részbe új sejteket ültetnek, mielőtt még a seb bezáródna, vagy elfertőződne. Módszereik arra is fényt deríthetnek, hogyan lehet felnőtt sejteket átprogramozni a sokcélú, úgynevezett pluripotens őssejtekké, amelyek bármilyen szövetté alakulhatnak.

Miután az általuk kifejlesztett vegyi koktéllal elérték, hogy az egerek izomrostjai izomsejtekre essenek szét, Williams és Dzsung azokat zsír- és csontsejtekké tudták átalakítani. Az átváltozás folyamata meglepően hasonlított ahhoz, amely a gőték és szalamandrák szöveteiben megy végbe, amikor sérült végtagjaikat kezdik visszanöveszteni - szóltak az értékelések.

Forrás: MTI