Színes » Tudomány

Felfedezték az utolsó dinoszauruszok egyikét

A Yale Egyetem paleontológusai a Montana állambeli Hell Creek-formációban az "utolsó" dinoszauruszok egyikét fedezhették fel.

MEGOSZTÓ PDF email

Hasonló cikkek
reggelizorobot

Így készít reggelit egy robot (videó)

Elértünk arra a szintre, hogy egy legóból összerakott...
Nagy István meteorológus fotó: Simó Veronika

Ezért kell begombolni a lájbit idén

Ha globálisan meleg van, miért fázunk mégis?...
fotók: Katona Zoltán

Dósa Zoltán: elkerülhetetlen a hazugság

A baktériumoktól a tudatos lényekig mindenki manipulál...

Bedohazi
szerkesztoÍRTA: UH.RO
2011. július 14., 11:08
0 hozzászólás.

A majdnem félméteres szarvval büszkélkedő triceratopsz (háromszarvú arc) maradványait mindössze 12,5 centiméterrel az úgynevezett kréta-tercier (K-T) határvonal alatt találták. Mindez a 65 millió évvel ezelőtti tömegkihalási eseményt jelöli az üledékes kőzetben - olvasható a PhysOrg hírportálon, valamint a Discovery News hírei között. (A leletet a Royal Society Biology Letters legutóbbi számában ismertették részletesen az amerikai őslénykutatók.)

Harminc éve született az az elmélet, amely szerint a dinoszauruszok kihalását egy meteor becsapódása okozta. A paleontológusok közül sokan azonban megkérdőjelezik a teóriát, mondván, hogy dinoszauruszok már a becsapódást megelőzően fokozatosan kihaltak. A legnyomósabb érvük az, hogy a dinoszaurusz-fosszíliák a K-T határ alatt három méterrel tűnnek el az üledékes kőzetekből.

"A felfedezés arra utal, hogy a háromméteres "hézag" nem létezik. Az a tény, hogy az adott egyed olyan közel volt a K-T határvonalhoz, arról tanúskodik, hogy a becsapódásig némely dinoszaurusz kiválóan megvolt" - hangsúlyozta Tyler Lyson, a tanulmány vezető szerzője.

A paleontológusok ugyan nem tudták megállapítania a dinoszaurusz pontos korát, a jelek szerint a triceratopsz a becsapódás előtt néhány ezer évvel élhetett. "A lelet tanúsága alapján a dinoszauruszok nem fokozatosan haltak ki" - közölte Lyson.

A Triceratops a növényevő ceratopsida dinoszauruszok egyik neme, amely a késő kréta korban élt Észak-Amerika területén. A nagy nyakfodorral és három szarvval rendelkező, négy lábon mozgó, a modern orrszarvúéhoz hasonló testű állat az egyik legkönnyebben felismerhető dinoszaurusz.

Forrás: MTI