Itthon » Közélet

Sínen vagyunk! – percről-percre

Történelmi a mai nap Székelyudvarhely közlekedési életében: több hónapos szünet után újra jár a Székely Gőzös. Élő, szöveges közvetítés.

MEGOSZTÓ PDF email

Hasonló cikkek
oktoberitanacsules01

Élőben az októberi tanácsülésről – átadták a Vasszékely-díjakat

Kivételesen egy órával később kezdődik az...
56osfelvonulasUdvarhely

Megint lecsapott a prefektus a magyar trikolórra

Az október 23-ai díszítés miatt büntette meg a...
Kossuth utcába Kossuth címert!

Lyukas izék a főtéren

Az október 23-ai megemlékezés alkalmából ünneplőbe...

Vonat30
Fotók: Kakasy Botond, Pál Edit Éva, Gál Előd
szerkesztoÍRTA: UH.RO
2015. szeptember 11., 06:40
3 hozzászólás.

16.00 Köszönjük a több órás, kitartó figyelmet! Közvetítésünk véget ért e történelmi napról. Ha valaki egyszer megírja Székelyudvarhely közlekedési történetét, 2015 szeptember 11. aranybetűs ünnepként kerül bele a sztoriba. Ezt az aranybetűs napot próbáltuk kedves olvasóinknak hajnal óta átadni. Kellemes hétvégét, jó (belföldi és nemzetközi) utazást, zökkenőmentes vonatjegyvásárlást kívánunk!

15.15 Szentes Józsefet megkérdeztük, hogy mivel megy haza, hisz a visszafele tartó vonat már elment, azt feleli, hogy szeret vonatozni, de most hazamegy a szintén a vonattal érkezett feleségével együtt Madéfalvára, és oda autóval tudnak csak menni. Szóval a felesége volt a titokzatos elegáns hölgy.
gidocsaba114.30
Még a laptopot és egyéb celebulát össze se pakoltuk a vonaton, már elkezdődött a sajtótájékoztató.

Sajtótájékoztató, nem temetés. Szentes úr elmondja, veszteséges a vonal üzemeltetése. Hátunk mögött két utas érkezik, egyik megkérdi a másikat: akarsz-e venni jegyet?

nagyallomas02ufoSzentes József, a CFR Călători vezérigazgatója, akiről egyébként megtudtuk, hogy egyike azon kevés magyaroknak Romániában, akik politikai befolyás nélkül, saját erejükből, hosszas munkával jutottak magas állami pozícióba, köszönti magyarul és románul az egybegyűlteket. „Örvendetes módon több, mint kilenc év után sikerült visszavenni ezt a vonalat, amin legelőször 1888. március 15-én futott be a székely gőzös, most sajnos, vagy inkább szerencsére, nem gőzössel jöttünk, hanem egy modern motorvonattal, amit továbbra is itt akarunk hagyni önöknek"- vezette be a beszédét. Majd elmondta, amit már a vonaton nekünk is mondott, hogy fenntarthatósági szempontból ez a vonal nem képez prioritást sajnos a CFR szempontjából. De megérdemeljük, hogy legyen vonatuk.

allomas1Maria Magdalena Grigore államtitkár asszonynak külön megköszöni a segítséget, és a képviselőknek is, akik parlamenti beadványnyal járultak hozzá az akció sikerességéhez. Igaz, hogy a beadványra azóta se válaszoltak, de a lényeg, hogy elindult a vonat. Elvileg az államtitkár is itt kellett volna legyen, de nem tudott eljönni Bukarestből.

nagyallomas03ufoElmondja, hogy a továbbiakban igyekeznek még egy vonatot bevezetni, amely a délutáni ingázóknak segítene, illetve a sínek megjavításával (ez egyébként a CFR infrastruktúrával foglalkozó cégének hatáskörébe tartozik) a sebességet 60-ról legalább 80-ra növelni. Ugyanezt román nyelven is elmondta, hogy a CFR román munkatársai is értsék. Nicu Ionel külön engedélyt kért, hogy románul szólal meg.

utas1A vonat zúgásától nem nagyon lehetett érteni, hogy képviselőink mit mondanak. Arról beszélt Moldován, hogy ösvényt jártak a szállításügyi minisztériumban, a kapus már meg se kérdezte, kihez jöttek. Reméli, marad ez a szép vonat. A szállítási bizottság RMDSZ-es képviselője nem találja kielégítőnek, hogy ez a probléma hat hónap alatt oldódott meg, viszont örül annak, hogy legalább iskolakezdésre elindult a vonat.

Antal képviselő úr is beszédet intézett a jelenlévőkhöz, de a mozdony zúgása miatt csak azt a frappáns megjegyzést értettük, hogy minden jó, ha a vége jó.

14.25 Olyan boldogok vagyunk, hogy egyszerűen nincsenek szavaink, most is csak énekelni van kedvünk, Koncz Zsuzsától a Vigyázz, ha jön a vonat pont ide talál. Tessenek figyelmesen hallgatni a szöveget, a prózai részeket is!

14.20 Az egyetlen választott elöljáró, aki ma jeggyel utazott.

nagyallomas01ufo14.18 Jelentjük, a vonat befutott megint az udvarhelyi állomásra. Nem tudott nem eszünkbe jutni ez a kép (nagyobb felbontásban ennek a cikknek a végén nézheted meg), persze most sokkal kevesebben vannak.

14.14 Ezek után már énekelni van kedvünk. Pár évvel ezelőtt közreadtunk egy válogatást a vonatos dalokból. Ha ide kattintasz, esetleg énekelni is kezdesz a vonatról. Előre jelezzük, a Szerelemvonat nincs benne, s mint ma kiderült, a vonat tényleg nem vár. Közülük most ezt hallgatjuk:

14.17 A pilótafülkéből felsejlik a "gabonabáza". Udvarhelyen vagyunk. A vonat picit késik, már első nap.

vonaton03ufo14.14 Antal képviselő úr a törött ablak előtt azt mondja az egyik cséférista elöljárónak, hogy az ennek a vonatnak a legnagyobb baja, hogy csak a Sighișoara felírat szerepel rajta. Kétnyelvű táblát nem kér.

vonaton02ufo14.14 Bunta édi, ilyen cukinak rég nem láttuk. Lehet, hogy csak azért ilyen boldog, mert blattolhat, habár a háta mögött azt írja a falon, hogy "Trenul este pentru călătorii CU BILET"?

vonaton01ufo14.13 Azt beszélik, hogy valaki "nagykutya" indított mikrobuszokat Udvarhely és Segesvár között, és ezért nem volt érdek az elindulás. Mindenki boldog, lentről filmeznek, fotóznak az út mentén.

politikusokA kicsi állomáson felült a helyi politikum: Bunta Levente polgármester, Benedek Árpád Csaba alpolgármester és a két képviselő, Antal István, valamint Moldován József. Szentes viccesen kéri tőlük a jegyeket, bérleteket. De nem adnak.

kisallomas04ufo14.12 A vonaton ülő nagyemberek összecsókolóznak a peronon álló nagyemberekkel. A nénik csak nézik.

kisallomas03ufo

14.11 Sípol a vonat. Bunta Levente facebook-hős előkapja telefonját. Moldován csak mosolyog.

kisallomas02ufo

14.03 Balról jobbra: Moldován, Benedek, Bunta, Antal. Arról beszélgetnek, hogy a buszokra kamerákat kellene szerelni, hogy lássák, ki vesz jegyet. A megyei tanács nincs itt, a városháza és a parlament nyerte a vonatelindítási választási kampányt. A megyei tanácsnak pedig mégis volt szerepe az ujjáindításban, például az általa kirobbantott botrányban kezdte el jobban csipkedni magát a városháza.

14.01 Miket fedezünk fel! A keresztúri állomásnak Facebook-oldala is van. Ide kattints.

kisallomas01ufo13.55 Kettes munkapont jelenti: ülünk az autóban az udvarhelyi kisállomáson és piszkáljuk az orrunkat. Esik az eső, mi pedig arra várunk, hogy megérkezzenek a politikusok, akik itt fognak felülni a vonatra, hogy a nagyállomáson leszálljanak. Közben megfigyeljük, hogy a az András-keresztet már felszerelték a vasúti átkelőhöz, az iskolás autók meg is állnak. Ezentúl a vonatnak van elsőbbsége, figyeljenek akik a Tamási Áronon és az Orbán Balázson autóznak!

13.35 Székelykeresztúron felszállt Szentes József, a CFR Călători vezérigazgatója, aki az uh.ro-nak elmondta, hogy a vasúti vonal átvétele miatt késlekedett a járat újraindítása, de nagyon örül, hogy végre elindult és hogy sikerült elérni, hogy ezen, az állami vasúttársaság prioritásai közt utolsó helyeken lévő vonalon újra vonat járjon.

Vonat24Az utazási részleg vezetője szerint az volt a tapasztalatuk, hogy ezen a környéken az emberek fegyelmezettek, nem bliccelnek, jegyet vesznek. És ezért megérdemlik, hogy jó körülmények között utazhassanak.

13.20 Örömmel láttuk, hogy mindenhol tiszta a töltés a sínek mellett, azt kevésbé, hogy csak a wc mellett van árramforrás, abból meg egy kissebb csermely indult el felénk.

Vonat2013.02 Egy udvarhelyi utas mondja, hogy aztán jegyet kell venni, mert a múltkor is azért állt le, mert senki sem vett jegyet. És valóban, nagyon olcsók a jegyek, akár egy családi kirándulás is kijön Segesvárra és vissza kb. 45 lejből attól függően, mekkorák a gyerekek, jár-e féljegy nekik, és mekkora a család.

12.59 Máris elromlott a vécé, több vasúti alkalmazott is próbálja megjavítani. Vizes lábnyomok vannak a padlón. És elég büdös is, sajnos. Idáig teljesen rendben volt, de mióta Segesvárról elindultunk, azóta próbálják megjavítani. Ha mi lennénk a kalauz, a mai napon a zsebkendőnkkel is feltörölnénk, hogy legalább első nap maradjon tiszta. De nem mi vagyunk.

Vonat1712.57 A néni most másvalakivel beszél: Történelmi esemény. ülök a vonaton, mindjárt jönnek a tévések, s aztán megnézel, milyen cifrákot mondok én. Érdemes lejöjjetek az állomásra, s megnézzétek. Hozzatok le virágot, valami piros-fehér-zöld virágot hajítsatok a vonatra. Érdemes. Ez történelmi esemény. - mondja viccesen a néni.

12.48 Azt hiszed, hogy álmodsz! Azt hiszed, hogy külföldön vagyunk! - hallatszik egy telefonáló női hang. Esküszöm! Săgeata Albastră! Esküszöm. Olyan modern - lelkesedik a néni.Visszafele is egyperces késéssel indulunk Fehéregyházáról. 12.48-kor.

12.40 Visszaindultunk, de a tv stábon kívül nem sokan szálltak fel.

12.30 Jegyet veszünk. Itt rendes, a helyszínen nyomtatott jegyet adnak, és a hölgy kimutat az ablakon, hogy az a vonat megy Udvarhelyre. Bemondták románul és angolul, hogy a 11548-as Regio vonat hamarosan indul Székeludvarhelyre. A vonat minden állomáson megáll.

Vonat1912.16 Megérkeztünk Segesvárra, már takarítják a vécét. Reméljük, hogy nem csak azért, mert állítólag neves emberek fognak felszállni. Néhány öltönyös úr már végigsétált rajta és megszemlélte.

12.03 Héjjasfalvát elhagytuk, a falvakban mindenki bámul, de senki sem szállt fel. Öten vagyunk utasok.

11.59 Bocsánat, tévedtünk az előbb, nem szállt le mindenki. A Bögözben felszállt apuka a két kisfiával a vonaton maradt. Ők csak azért szálltak fel, hogy kipróbálják az új szerelvényt. A gyerekek nagyon élvezik.  Ó, de kár, hogy többet nem jövünk vele, vettünk kocsit!

Vonat12Az édesapától megtudjuk, hogy amikor kivették a vonatjáratot, vásároltak egy autót. A buszjáratok  milyen a székely vállalkozó  épp akkor drágultak meg, amikor a vonatjárat megszűnt. A buszozás kétszer annyiba kerül, mint a vonat. A Bögöz-Udvarhely szakasz 7-8 lej, gyerekeknek sincs félárú jegy. Ha a négytagú család bement a városba, csak az útjuk 56 lejbe került, s még nem vettek semmit. Most hárman 11 lejért mennek Segesvárig.

Vonat911.54 Közben újabb közlemény érkezik a polgármesteri hivataltól. Azt közlik benne, hogy "jelentős hivatali közbenjárásnak köszönhetően újraindult a Segesvár és Székelyudvarhely között közlekedő vonatjárat", ugyanakkor felhívják a székelyudvarhelyi lakosok és autóvezetők figyelmét, hogy az elkövetkezőkben, az eddigiektől eltérően nem fogja a kalauz a sorompót lehajtani, hanem a vasúti társaság szakemberei által újonnan felszerelt Szent András-kereszteket kell figyelembe venni a Tamási Áron és az Orbán Balázs utcai vasúti átkelőknél. Kérik az új forgalmi rendre való fokozott figyelmet  áll a közleményben.

11.38 Keresztúron mindenki leszállt. A kalauz még el sem fogyasztotta a tízóraiját, már indulunk tovább, senki sem ült fel

Vonat811. 25 Olyan gyorsan haladunk, azt sem tudjuk, hol vagyunk. Kisgalambfalvát sikerült beazonosítani. Bajba kerülünk, mert nem tudjuk, hogy a szelektív kukák közül épp melyikbe kell dobnunk a körtecsutkát. Az ikonok ugyanis le vannak kopva a szemetesekről. A vécét is kipróbáltuk. Szuper, de ahogy Bedő és Boti is írták, a szárazság a vonatot is elérte, szappan van, de víz nincs benne. Mozgássérültek is használhatják.

11.21 Leszállt a hölgy, aki közvetített telefonon, tőle tudjuk, hogy az egyik állomáson Bögöz polgármestere is megszemlélte a vonatot.

11.06 Bögözben vagyunk, és megálltunk a vasúti átjáró előtt. A kalauz felemelte a sorompót. Áthaladtunk, felült három személy, valószínűleg egy apuka a két gyerekével.

10.55 Felsőboldogfalva állomás. Nem száll fel senki.

10. 51 Gyönyörű a táj a hatalmas ablakokon keresztül, a vonat valóban elég csendes, meditációs gyakorlatnak is kiváló az utazás.

10.50 A kisállomáson leengedték a sorompót, egy személy szállt fel, és hasítunk tovább.

Vonat310. 47 A város között mindenki szájtátva bámulja a szerelvényt.

10. 45 Egy nő telefonon közvetíti utazása élményeit valakinek:

- Tiszta jó, olyan, mint egy lakás!

- Nagyok az ablakok, nem zörög nem, nem csattog!

- Direkt azért ültem fel, hogy kipróbáljam.

- Hagyd el, neked is lesz időd még felülni rá - vigasztalja társát.

Vonat610.40 Elindultunk a 10.40-es vonattal Segesvár felé. A hajnali létszámhoz képest nagyon sokan vagyunk, legalább húszan. "Elmentem még a reggel Tarcsafalváig is a busszal, mert azt mondták, nem biztos, hogy jön a vonat. De megy a vonat, s most már nem megyek le stoppolni a fájós lábammal" - mondja egy néni. A beszélgetőtársa helyeslően bólogat: - Igen, sokkal olcsóbb is, mint a busz. A busz 13 lejbe került.

10.29 Minden néni hálálkodik a jóistennek, hogy megjött a vonat.

Vonat210.15 Sorban állunk a jegyekért, bár elsők vagyunk a sorban. A jegyirodás hölgy be kell, hogy telefonáljon a központba, hogy jegyet tudjon adni Segesvárra. A jegyeket formanyomtatvány formájában kapjuk, nem azonnal nyomtatják a helyszínen a nagy masinával, mint nagyobb állomásokon. Megkérdeztük a hölgyet, hogy tudnánk-e tőle jegyet venni más vonalra, pl. Brassóba, Bukarestbe mint a Székelyudvarhely-Nagyszeben közötti, és azt a választ kaptuk, hogy igen. Tud jegyet adni, csak épp nem érdemes hosszú távon ezt a vonatot választani, mert nincs jó csatlakozás.

10.10 Megérkeztünk Előddel a nagyállomásra, ahol egy idősebb férfi és egy nő a kifüggesztett menetrendet tanulmányozzák. A sosire nem plecare, hanem az az érkezés - vonják le a következtetést.

10.00 Úgy néz ki, hogy hosszú távra terveznek, ugyanis füst száll fel az állomás épületéből, mint a pápaválasztáson. Ez talán azt jelzi, hogy alaposan be kell fűteni, mert folyamatosan melegen kell tartani az épületet? Ma még sok minden kiderül.

Vonatallomas201509119.40 Nem szeretnénk vészmadarak lenni, DE még jó, hogy nem az Amerikai Egyesült Államokban történik mindez, hiszen ma van szeptember 11-e. Nem lenne jó ómen egy ilyen napon újraindítani semmit sem, nemhogy egy vonatjáratot.

9.30 Már nem is tudjuk, hogy hogy néz ki az állomás vonat nélkül. Azaz dehogynem!

Vonatallomas20150911-19.27 Bérletet is ajánl a működtető, erről a váróteremben kifüggesztett lista árulkodik. Az egy hónapos, Székelykeresztúrig szóló bérlet ára 94,5 lejbe kerül, de a diákok kedvezményben részesülnek.

9.05 Ha mondjuk, nem most utaznál, de szeretnél jegyet váltani, akkor nem árt tudni, hogy a jegyiroda hétköznaponként 5 és 11 illetve 13 és 15 óra között tart nyitva. Szombaton és vasárnap zárva vannak, ilyenkor – vagy, ha lekésted a jegyvásárt és felugrottál a Kék Nyílra – érdemes felkeresni a kalauzt és tikettet vásárolni. Ellenkező esetben, ha nincs nálad jegy, a bírság igen borsos: 300-tól 500 lejig terjedő pénzbüntetést fizetsz, felét az összegnek, ha 48 óra alatt fizeted ki.

vonat masodik fordulo-68.47 Felébredtek a városházán is, fél kilenc előtt öt perccel közleményt küldtek, amiben az írták, hogy nagy embereket várnak ma délutánra. „A mai nap a Román Vasúttársaság (CFR) vezetősége városunkba érkezik, 14 óra 16 percre várjuk a sajtó képviselőit a Bethlen Gábor utcai állomásra." – adja hírül a polgármesteri hivatal közleménye.

8.40 Felcsavarodott a zászlórúdra a lobogó, azt pedig a rendőr, hű állampolgár módjára levette, kitekerte, majd ismét visszahelyezte. Hát nem cuki?

vonat masodik fordulo-118.38 A váróteremben egyébként megnézheted a Pillanatok Héjjasfalva-Székelyudvarhely vasútvonal és a székelyudvarhelyi állomás 125 éves múltjából című kiállítást. Erről itt írtunk. Ha még nem láttad, érdemes megnézni és az sem mellékes, hogy az eső elől fedél alá kerülsz.

8.23 Észrevetted? Annyira vártuk a Székely Gőzöst, hogy vonatosra cseréltük a logónkat. Igen, az uh.ro felirat vonatos díszben csillog. Kukkantsd meg ott fölül!

8.00 Teszteltünk ismét, és most nem a reggeli vonatozásra gondoltunk, hanem arra, hogy be tudjuk-e érni a vonatot autóval. A 7:40-es próbálkozásunk nem járt sikerrel. Akkor indultunk a nagyállomásról, amikor a Székely Gőzös, de nem értünk előtte a kisállomásra. Majd következőkor.

7.40 A vonat 7 óra 40 perckor visszaindult Keresztúrra. Közben Bunta Levente polgármester Facebook-oldalán megosztotta az általunk feltöltött menetrendet, amit itt találsz. Két rendőrségi alkalmazott is szemügyre vette a szerelvényt, egyikük fel is szállt a vonatra. Nem utazik, csak kíváncsi.

vonat masodik fordulo-5

7.28 Megérkezett a vonat, a tömegnyomortól továbbra sem kel tartani az udvarhelyi állomáson. A második járattal két utas érkezett és egyetlen egy lány szállt fel a nagyállomáson. Meg is jegyezte csaj, hogy milyen cucc vonatunk van. Az elektromos ajtók egyébként gombnyomással működnek. A menetrend ki van függesztve a váróterem ajtajára.

7 óra 15 perc Nagy idők tanúi vagyunk 2015-ben a civilizáció szempontjából: szerkesztőségünk tagjai váltották az első jegyeket az újraindult Székely Gőzösre.

Jó reggelt! Jó utazást! Köszöntjük kedves olvasóinkat e mérföldkőnek számító, de meglehetősen esős napon a vonatállomásról, illetve a szerelvény belsejéből. Mikor utazzon az ember vonattal, ha nem ma, amikor ilyen eső van?